অংশিদাৰী
Views
  • স্থিতি: সম্পাদনাৰ বাবে মুকলি

আঘোনৰ উৎসৱ মহোহো

আঘোনৰ উৎসৱ মহোহো

নামনি অসমৰ এটা উল্লেখ্যযোগ্য লোক উৎসৱ হ’ল মহোহো বা মহ খেদা। এই উৎসৱক প্ৰধানকৈ নলবাৰী অঞ্চলত ‘ভাল ভৌলকা’ খেদা বুলি কোৱা শুনা যায়। প্ৰতিবছৰে আঘোণ মাহৰ পূৰ্ণিমা ৰাতি চেমনীয়া ল’ৰাবোৰে দলবদ্ধভাৱে এই উৎসৱ পাতে। সাধাৰণতে আঘোণ মাহ খেতি চপোৱাৰ সময়; বতৰো ফৰকাল, অভাৱ-অনাটনো কম থাকে। ৰাতি আনন্দ প্ৰকাশৰ এই উৎসৱৰ যথাৰ্থতা আমাৰ সমাজত একেবাৰে নথকা নহয়। এই উৎসৱৰ মূল লক্ষ্য হৈছে গৃহস্থৰ ঘৰৰ পৰা চাউল পাত, টকা-পইচা মাননি হিচাপে সংগ্ৰহ কৰা। এই উৎসৱৰ দিনাখন গধূলি সময়ত ডেকা চেমনীয়া সকলো সৰু সৰু দল হৈ মুখত মুখা পিন্ধি হাতত বাঁহৰ সৰু সৰু টাঙোন, ঠোৰকা আদি লৈ নাচি নাচি গীত গাই গাই মানুহৰ ঘৰে ঘৰে গৈ এই উৎসৱ পালন কৰা দেখা যায়। এই উৎসৱৰ সময়ত গোৱা গীতবোৰ সাধাৰণতে মানুহৰ মুখে মুখে চলি অহা গীত। মহ খেদাৰ সময়ত কেতিয়াবা ল’ৰাবোৰে মুখত মুখা পিন্ধি ৰং ধেমালিৰ মাজেৰে নৃত্য কৰা আজিৰ সময়তো দেখা যায়। অৱশ্যে আগৰ দিনত যেতিয়া সস্তীয়া কৃত্ৰিম মুখাৰ আৱিষ্কাৰ হোৱা নাছিল তেতিয়া ডেকাল’ৰাবোৰে তামোল গছৰ ঢকুৱা মুখাৰ আকৃতি সজাই তাত ৰঙা, নীলা, ক’লা আদি ৰং সানি তাকে পিন্ধিছিল। এতিয়া পিছে নানা ধৰণৰ মুখা ওলাইছে। তাকে পিন্ধি নাচি মহে খেদা উৎসৱ পালন কৰাৰ লগতে এনেবোৰ দৃশ্যই সৰু সৰু ল’ৰা-ছোৱালীবোৰক আমোদ দিয়া দেখা যায়। কিছু অঞ্চলত মহ খেদা দলবোৰত ভালুকৰ সাজ পিন্ধি নৃত্য কৰা দেখা যায়।

মহ খেদা উৎসৱৰ গীতবোৰ সাধাৰণতে এজনে লগাই দিয়ে। আৰু বাকীবোৰে ধৰে, একে সময়তে বাঁহৰ সৰু সৰু টাঙোনেৰে মাটিত শব্দ কৰি মানুহৰ ঘৰে ঘৰে গায়-

আঘোণৰ পূৰ্ণিমা হ’ল

মহ খেইদবাৰ হুকুম হ’ল

অ’ হো হো মহো হো

মহ খেইদবা টাকোন লৌ

মহে বুলে মৌইল্লুদে

টেপোল পুৰা খালু দে

টোপোলাত নহ’ল লুন

চাউল কাৰে দোন দোন

চাউল নেদি দিলাক কড়ি

এনেথোৰ ঘৰ লৰি-চৰি

লৰি-চৰি যাওঁতে

সোণৰ নাঙাল বাওঁতে

সোণৰ নাঙাল ৰূপাৰ হাল

ঘৰজীয়া বেটাই বাৱে হাল

হাল দিলো সীৰালে

মৈ দিলোঁ পাটে

মহোৰ মাকক পাৰ কইল্লু

বুঢ়া দিয়াৰ ঘাটে।

এই গীতটোত বুঢ়াদিয়া ঘাটৰ উল্লেখ আছে। বুঢ়াদিয়া হৈছে নলবাৰী জিলাৰ পশ্চিম প্ৰান্তৰ এখন নাম থকা নৈ। গতিকে আমি অনুমান কৰিব পাৰোঁ যে এই গীতটো সম্ভৱ নলবাৰী অঞ্চলক সৃষ্টি হৈছিল। সি যি কি নহওক এই গীতৰ জৰিয়তে যেন সকলো ঠাইৰ মহ আতৰি যায় মানুহক বিভিন্ন ৰোগৰ পৰা ৰক্ষা কৰে তাকে গীতটোৰ মাজেৰে দাঙি ধৰা যেন অনুমান হয়। ইয়াৰ বাহিৰে আন কিছুমান লোকে এই মহোহো গীত গাই এনেদৰে-

এনথোৰ ঘৰত তুঁহৰ ধোঁৱা

চলি কান্দে তোঁহা তোঁহা

বাঁহৰ পাত চিকি মিকি

আমাক লাগে টকা সিকি ইত্যাদি।

ব’হাগ মাহত বিহু বা হুচৰি দলক যেনেদৰে গৃহস্থলৈ ঘৰলৈ আদৰি আনি তেওঁলোকক সন্তুষ্ট কৰি ঘৰৰ গৃহস্থই আশীৰ্বাদ লয়, ঠিক একেদৰে মহোহো বা মহ খেদা দলবোৰকো ঘৰৰ গৰাকীয়ে টকা-পইচা, চাউল-পাত দি সন্তুষ্ট কৰা দেখা যায়। এনেদৰে সংগৃহীত চাউল, টকা-পইচা গোটাই লৈ ডেকাবোৰে লগে ভাগে এসাজ ভালদৰে খায় আৰু সেইটো হৈছে তেওঁলোকৰ সমূহিক আনন্দ।

লিখক: প্ৰণৱেশ ভট্টাচাৰ্য, দৈনিক অসম।

2.85714285714
পুষ্প ঢকাল Nov 23, 2018 09:43 PM

এই মহা খেদা পৰ্ব গোৰ্খা সাস্কৃতিক উৎসৱ "তিহাৰত পালন কৰা "দেউচি ভৈলো" হুঁচৰি গোৱাৰ দৰে একে প্ৰকাৰে গোৱা হয় ।
সম্ভৱত গোর্খা জাতীয় গুৰু গোৰখনাথৰ দ্বাৰা গঠিত 10 শতাব্দীৰ " গোৰখগণ জনপদ " দৰ লগত সামঞ্জস্য থকা দেখা যায়।এই জনপদ বিদেশী আক্ৰমণকাৰী মোগল সকলক খেদাৰ বাবে গঠিত হৈছিল।পিছলৈ পৰিবৰ্তন ক্ৰমে আনন্দ উৎসৱ হিচাপে মহ খেদা উৎসৱলৈ পালন কৰা হয় বুলি কিছু লেখক সকলে উল্লেখ কৰিছে।যিহেতু এই উৎসৱ অকল নামনি অসমত প্ৰচলিত সেয়েহে এই উৎসৱ গোৰখনাথ অনুয়ামী অসমৰ নাথ যোগী সকলৰ পৰম্পৰাগত উৎসৱ বুলি অনুমান কৰা হয়।

পুষ্প ঢকাল Nov 23, 2018 09:13 PM

এই মহা খেদা পৰ্ব গোৰ্খা সাস্কৃতিক উৎসৱ "তিহাৰত পালন কৰা "দেউচি ভৈলো" হুঁচৰি গোৱাৰ দৰে একে প্ৰকাৰে গোৱা হয় ।
সম্ভৱত গোর্খা জাতীয় গুৰু গোৰখনাথৰ দ্বাৰা গঠিত 10 শতাব্দীৰ " গোৰখগণ জনপদ " দৰ লগত সামঞ্জস্য থকা দেখা যায়।এই জনপদ বিদেশী আক্ৰমণকাৰী মোগল সকলক খেদাৰ বাবে গঠিত হৈছিল।পিছলৈ পৰিবৰ্তন ক্ৰমে আনন্দ উৎসৱ হিচাপে মহ খেদা উৎসৱলৈ পালন কৰা হয় বুলি কিছু লেখক সকলে উল্লেখ কৰিছে।যিহেতু এই উৎসৱ অকল নামনি অসমত প্ৰচলিত সেয়েহে এই উৎসৱ গোৰখনাথ অনুয়ামী অসমৰ নাথ যোগী সকলৰ পৰম্পৰাগত উৎসৱ বুলি অনুমান কৰা হয়।

সোনেশ্বৰ কলিতা Aug 21, 2017 08:49 PM

মই জনা মতে মʼহ (জন্তু) খেদা।আঘোণত ধান পকে সেই ধান খাবলৈ জাক জাক বনৰীয়া মʼহ আহিছিল।সেই মʼহ খেদিবলৈ গাঁৱৰ মানুহে হাতে হাতে টাকোন লৈ দুই এজনে ভালুকৰ ভেশ ধৰি(ভালুকক মʼহে ভয় কৰে)পদ তাল ৰক্ষা কৰি গীত গায় উলাই আহিছিল।এয়াই বৰ্তমানৰ মহোহো।

আপোনাৰ পৰামৰ্শ প্ৰদান কৰক

(এই লিখনি সম্পৰ্কে যদি আপোনাৰ কোনো মতামত নাইবা পৰামৰ্শ আছে তেন্তে ইয়াত প্ৰদান কৰক।)

Enter the word
দিক্‌ নিৰ্ণায়ক
Back to top