অসমীয়া   বাংলা   बोड़ो   डोगरी   ગુજરાતી   ಕನ್ನಡ   كأشُر   कोंकणी   संथाली   মনিপুরি   नेपाली   ଓରିୟା   ਪੰਜਾਬੀ   संस्कृत   தமிழ்  తెలుగు   ردو

খেৰাই

খেৰাই

অসমৰ অন্যান্য জনগোষ্ঠীৰ দৰে বড়োসকলেও প্ৰজনন আৰু উৰ্বৰাৰ প্ৰতীকীৰূপত খেৰাই উৎসৱ পালন কৰে। এই খেৰাই উৎসৱ ব’হাগ বিহুৰ দৰে বসন্তকালীন উৎসৱ। বিশেষকৈ কৃষিৰ লগত জড়িত ই এক ঋতুধৰ্মী উৎসৱ। সিজু গছক বাথৌ দেৱতা হিচাপে গণ্য কৰি বড়োসকলে পৰম্পৰাগতভাবে পূজা পাতে। তাৰ পিছত মদ খাই সমূহীয়াভাৱে নাচে। খেৰাইৰ বুৎপত্তিগত অৰ্থ এচাম পণ্ডিতে এইদৰে দিছে – খেৰাই হ’ল খাৰ+আই। অৰ্থাৎ ‘খাৰ’ মানে হ’ল দৌৰা বা গতি কৰা আৰু ‘আই’ মানে হৈছে গোঁসানী। আই মাতৃক সন্তুষ্ট কৰিবৰ কাৰণে যি নৃত্য কৰা হয় সেয়ে খেৰাই নৃত্য। কোনো কোনোৰ মতে ‘খ’ ৰ অৰ্থ আঁঠু কঢ়া, ‘ৰা’ মানে সম্বোধন কৰা আৰু ‘ই’ ৰ অৰ্থ হ’ল ঈশ্বৰৰ উদ্দেশ্যে নৃত্য। বাথৌ দেৱতাৰ সমুখত বিভিন্ন উপাচাৰ, বলিৰ জীৱ-জন্তু, পশু-পক্ষী থৈ দেওধনিয়ে পূৱ মুখ কৰি গমাৰি কাঠৰ পীৰাত বহে। ওজাই পিছত বহি আঁঠু লৈ মন্ত্ৰ মাতে। ওজাৰ পিছত বুঢ়া-মেথাসকল বহে। দেউৰীয়ে দেওধনিৰ বাওঁপিনে কিছু আঁতৰত আঁঠু লৈ বহে। আনপিনে আচৰিতভাৱে খেৰাই নৃত্য চলি থাকে। পূজা শেষ হৈ যোৱাৰ পিছতো এই ধৰণৰ নৃত্য-গীত চলি থাকে। খাম, চিফুং, ৰিঙি, ৰামতাল, ওৱা খোৱাং, বংগনা আদি এই নৃত্যত ব্যৱহাৰ হোৱা বাদ্যযন্ত্ৰ। মুঠৰ ওপৰত বসন্তকালীন খেৰাই উৎসৱ আৰু নৃত্য বড়ো-কছাৰীসকলৰ এক জাতীয় উৎসৱ সদৃশ।

লিখক: ড° বলেন্দ্ৰ কুমাৰ দাস, অসমীয়া সংস্কৃতিৰ কণিকা।

শেহতীয়া উন্নীতকৰণ: : 3/17/2020



© C–DAC.All content appearing on the vikaspedia portal is through collaborative effort of vikaspedia and its partners.We encourage you to use and share the content in a respectful and fair manner. Please leave all source links intact and adhere to applicable copyright and intellectual property guidelines and laws.
English to Hindi Transliterate