শিক্ষামূলক তাৎপৰ্য আৰু সম্ভাৱনীয়তা বহন কৰা প্ৰযুক্তিবিজ্ঞানৰ বিবিধ জনপ্ৰিয় মাধ্যম বৰ্তমান উদ্ভাৱন কৰি আমাৰ ব্যক্তিগত আৰু সামাজিক জীৱনত তাক উপযোগী কৰি তোলা হৈছে। সেইবোৰ হৈছে কম্পিউটাৰ, ইণ্টাৰনেট, ই-মেইল, টেলিকন্ফাৰেনচিং, চিডি-ৰম্, ৱেবছাইট আদি। এই শিক্ষাদান মাধ্যমবোৰৰ যথাসম্ভৱ প্ৰয়োজনীয় বিশ্লেষণ আৰু শৈক্ষিক তাৎপৰ্য তলত দাঙি ধৰা হৈছে।
পৰিচিতি
কম্পিউটাৰক ভাৰতীয় ভাষাত গণনযন্ত্ৰ স্বৰূপে নামকৰণ কৰা হয়। কুৰি শতিকাৰ মাজভাগত ই হৈছে মানুহৰ দ্বাৰা উদ্ভাৱন কৰা এক অদ্ভূত সৃষ্টি। এই উদ্ভাৱনৰ আশ্চৰ্য একৈশ শতিকালৈকে বৰ্তি থাকি ইয়াৰ পৰা আৰু অধিক উন্নতি আৰু উৎকৰ্ষ সাধনৰ যোগে নতুন নতুন সৃষ্টি আৰু উদ্ভাৱনৰ সম্ভাৱনীয়তা বহন কৰি উঠিছে। শিক্ষা জগতৰ দিশটো এই যন্ত্ৰই মানুহৰ জ্ঞান-অভিজ্ঞতাৰ বিকাশৰ নতুন নতুন ক্ষেত্ৰ মুকলি কৰি তুলিবলৈ সক্ষম হৈছে। আমাৰ কৰ্মজীৱনৰ বিভিন্ন দিশত ই গভীৰভাৱে সোমাই পৰি মানুহৰ যোগ্যতা, কৰ্মক্ষমতা আৰু ইয়াৰ যথাৰ্থতা বৃদ্ধি কৰি তুলিছে। বৰ্তমানৰ যুগক নি:সন্দেহে কম্পিউটাৰৰ যুগ বুলি চিনাক্ত কৰিব পাৰি। এই যন্ত্ৰৰ সংশ্লিষ্ট বিজ্ঞানী আৰু বিশেষজ্ঞসকলে নিৰীক্ষণ কৰে যে ই মানৱ সভ্যতাৰ এক নতুন যুগলৈ মানুহক লৈ যাব পাৰে।
কম্পিউটাৰ কি?
কম্পিউটাৰক এক ইলেক্ট্ৰ’নিক যন্ত্ৰ বা সঁজুলি বুলিব পাৰি। এই যন্ত্ৰই গণনামূলক ক্ৰিয়া অধিক যোগ্যতা। দ্ৰুততা আৰু সঠিকতাৰে সম্পাদন কৰিব পাৰে। এই তড়িৎ যন্ত্ৰই ইয়াক দিয়া নিদেৰ্শনা অনুসৰি প্ৰাপ্ত তথ্য-পাতি সজাই-পৰাই আৰু পৰিচালনা কৰি গণনামূলক সমস্যা সমাধান কৰিব পাৰে। এই যন্ত্ৰই বাৰ্তা গ্ৰহণ কৰিব পাৰে, তাক প্ৰণালীবদ্ধভাৱে উপস্থাপন কৰিব পাৰে আৰু তাৰ প্ৰয়োজনীয় পৰিণতি নিশ্চিত ৰূপত প্ৰদান কৰিব পাৰে। অৱশ্যে কম্পিউটাৰ বুলিলে বৰ্তমান আমি কেৱল ইয়াক মাথোন গণনক্ৰিয়া সম্পাদনকাৰী যন্ত্ৰ বুলিয়ে নুবুজো। ইয়াক অধিক অৰ্থপূৰ্ণ আৰু তাৎপৰ্যপূৰ্ণভাৱে মানুহৰ তড়িৎ চালিত মস্তিষ্ক(electronic brain) বা চিন্তন যন্ত্ৰ(thinking machine) বুলিব পাৰি। আধুনিক কম্পিউটাৰে গাণিতিক আৰু বিজ্ঞানমূলক সমস্যা সমাধান কৰিব পাৰে, যিকোনো বিধৰ তথ্য-পাতি, বা-বাতৰি আদি শৃংখলাবদ্ধভাৱে উপস্থাপন, সংৰক্ষণ আৰু পৰিৱেশন কৰিব পাৰে, যি সাধাৰণ মানুহৰ মস্তিষ্কৰ বাবে সম্ভৱ হৈ উঠিব নোৱাৰে। ই চিত্ৰ অংকন কৰিব পাৰে, সংগীতৰ সুৰ ৰচনা কৰিব পাৰে, ছপা কৰা উপাদান প্ৰদান কৰিব পাৰে আৰু আনকি বিভিন্ন যন্ত্ৰও নিয়ন্ত্ৰণ কৰিব পাৰে। ইয়াৰ যোগেদি দেশ-বিদেশৰ বিভিন্নজনৰ লগত কথা পাতিব পাৰি আৰু শেহতীয়া বা-বাতৰি সংগ্ৰহ কৰিব পাৰি। এই যন্ত্ৰই চিকিৎসকসকলকো ৰোগীৰ ৰোগ নিৰ্ণয় কৰাত, অস্ত্ৰোপচাৰ কৰাত আৰু চিকিৎসাৰ নিৰ্দেশ প্ৰদান কৰাত সহায় কৰিব পাৰে। দেশৰ বেংক সেৱা, বিমান সেৱা, ৰেল-যাতায়াতৰ বাবে আসন সংৰক্ষণ কৰা, যুদ্ধক্ষেত্ৰত সৈনিকৰ যুদ্ধ পৰিচালনা কৰা আদি গুৰুত্বপূৰ্ণ ক্ৰিয়া পৰিচালনা কৰিব পাৰে। সেয়েহে আজিৰ কম্পিউটাৰে মানুহৰ সকলো সমস্যাজড়িত ক্ৰিয়া যাদুকৰীভাৱে সমাধান কৰি দিব পাৰে। এই যাদুকৰী ৰূপত ক্ৰিয়া সম্পাদন কৰি দিব পৰা বৈদ্যুতিক যন্ত্ৰ কোনে উদ্ভাৱন কৰিছিল, ইয়াৰ সহজ উত্তৰ এটা সহজে দিব পৰা নাযায়। কাৰণ কম্পিউটাৰৰ এনে সফলতাৰ আঁৰত বহুতো বিশিষ্ট প্ৰযুক্তিবিজ্ঞানীৰ নিজ নিজ অৱদান নিহিত হৈ আছে। ই হৈছে এনে এবিধ যন্ত্ৰ, যাৰ ভিন ভিন অংশ আছে আৰু এই অংশবোৰ ভিন ভিন সময়ত একো-একোজন বিজ্ঞানীয়ে কৰা উদ্ভাৱন কাৰ্য বুলিব পাৰি। ইয়াক এবিধ নিৰ্বাক যন্ত্ৰ মাথোন বুলিও ক’ব নোৱাৰি, বৰং অধিক উপযুক্তভাৱে ইয়াক এবিধ প্ৰতিক্ৰিয়াশীল প্ৰক্ৰিয়া স্বৰূপেহে অভিহিত কৰিব পাৰি। কম্পিউটাৰক এদল সুদক্ষ প্ৰযুক্তি বিজ্ঞানীয়ে তেওঁলোকৰ মৌলিক উদ্ভাৱন ক্ষমতাৰে বৰ্তমানৰ অৱস্থাপ্ৰাপ্ত হোৱাকৈ গঢ় দি তুলিছে। ইয়াক সৰ্বপ্ৰথমবাৰৰ বাবে মুক্তভাৱে কাৰ্যসূচী প্ৰস্তুত কৰিব পৰাকৈ গঢ় দি তোলে কন্ৰাড জোচে ১৯৩৬ চনত, যাক ‘ZI Computer’ বুলি জনা যায়। ইয়াক শেহতীয়াভাৱে ১৯৮৫ চনত গঢ় দি তোলা যন্ত্ৰক ‘Micro Soft Windows’ বুলি জনা যায়।
কম্পিউটাৰৰ বৈশিষ্ট্যসমূহ
কম্পিউটাৰৰ প্ৰধান অংশ আৰু তাৰ ক্ৰিয়া-কলাপসমূহ
এই যন্ত্ৰৰ চাৰিটা প্ৰধান ক্ৰিয়া সম্পাদনামূলক অংশ অৱস্থিত। এইকেইটা হৈছে-
এই প্ৰধান অংশকেইটাৰ ক্ৰিয়া-কলাপৰ চমু বিৱৰণ তলত দাঙি ধৰা হৈছে-
(ক) চাবি ফলক বা কী-ব’ৰ্ড
ই হৈছে এখন আয়ত আকাৰৰ ফলক, য’ত ১০৮ টা পৃথক পৃথক বিধৰ চাবি অৱস্থিত। এইবোৰে সংখ্যা, আখৰ, চিহ্ন আদি তথ্য-পাতিবোৰ যন্ত্ৰটোৰ মাজত সুমুৱাই ৰখাত সহায় কৰে।
(খ) মাউচ
ই হৈছে এক নিৰ্দেশনাদানকাৰী কৌশল, যাৰ যোগেদি চিত্ৰীয় প্ৰতিৰূপ(graphic image)অংকন কৰিব পাৰি। ইয়াৰ উপৰি মেনু বা তালিকা মুকলি আৰু বন্ধ কৰিব পাৰি।
(গ) স্কেনাৰ
ই হৈছে কম্পিউটাৰৰ এটা চেপেটা আকাৰৰ বহি:অংশ। ইয়াৰ যোগেদি কোনো এটা বস্তুৰ প্ৰতিৰূপ বা প্ৰতিচ্ছবি কম্পিউটাৰত গ্ৰহণ আৰু সংৰক্ষণ কৰিব পৰা যায়।
(ঘ) জয়ষ্টিক্ বা আনন্দ লাঠি
কম্পিউটাৰৰ যোগে খেলা-ধূলা আদি কৰিবৰ বাবে ইয়াক প্ৰয়োগ কৰা হয়। এবিধ লাঠিৰ যোগেদি প্ৰদৰ্শিত চিত্ৰৰ গতি নিয়ন্ত্ৰণ কৰা হয়।
(ক) মণিটৰ বা পৰ্দা
টেলিভিছন যন্ত্ৰত থকাৰ দৰে ই হৈছে এখন পৰ্দা, য’ত আমাৰ প্ৰদৰ্শনৰ বাবে বহিষ্কৰণ কৰা উপাদানবোৰ দেখা পোৱা যায়। এই মণিটৰত দেখা পোৱা উপাদানবোৰৰ পৰাই সংৰক্ষণ কৰিবলৈ বিচৰা বিষয়-বস্তু শুদ্ধ হৈছে নে নাই তাক জানিব পাৰি আৰু প্ৰয়োজন মতে তাৰ সংশোধন কৰিব পাৰি।
(খ) প্ৰিণ্টাৰ বা মুদ্ৰক
কম্পিউটাৰটোৰ লগত সম্বন্ধ থকা ই এক বহি:প্ৰক্ৰিয়া, যাৰ যোগেদি মুদ্ৰণ কাৰ্য সম্পাদন কৰিব পাৰি। প্ৰাপ্ত তথ্য কাকতত মুদ্ৰিত কৰি তাক ব্যৱহাৰৰ বাবে নিজ হাতত পাই উঠাত এই প্ৰিণ্টাৰে সহায় কৰে।
(গ) স্পীকাৰ বা কথক যন্ত্ৰ
কম্পিউটাৰত সংৰক্ষণ কৰা বিভিন্ন স্বৰধ্বনি, সংগীত সুৰ আদি ইয়াৰ যোগেদি বহিষ্কৰণ কৰি তাক প্ৰয়োজন মতে উপভোগ কৰিব পৰা যায়।
ইয়াক এটা কম্পিউটাৰৰ মস্তিষ্ক স্বৰূপে বৰ্ণনা কৰিব পাৰি। ইয়াৰ মূল ক্ৰিয়া হৈছে কম্পিউটাৰটোৰ কাৰ্যসূচী সম্পাদনা কৰা। এই অংশতেই সকলো গণনামূলক আৰু যুক্তি প্ৰয়োগকৰণমূলক ক্ৰিয়া, যেনে- বিশ্লেষণমূলক আৰু তুলনামূলক ক্ৰিয়া সম্পাদন কৰা হয়। এই অংশক গণন যন্ত্ৰটোৰ আভ্যন্তৰীণ অংশ স্বৰূপে গণ্য কৰা হয়, যিহেতু ইয়াৰ ক্ৰিয়া-কলাপবোৰৰ বিষয়ে প্ৰত্যক্ষভাৱে জানিব পৰা নাযায়। এই অংশটোৱে স্মৃতিৰ বাবে কৰা অন্ত:কৰণ আৰু বহিষ্কৰণ প্ৰক্ৰিয়া আদিও পৰিচালনা আৰু নিয়ন্ত্ৰণ কৰে। ইয়াৰ প্ৰধান শাখাকেইটা হৈছে-
(ক) প্ৰাথমিক স্মৃতি গোট,
(খ) গণিত আৰু যুক্তি প্ৰয়োগকৰণ গোট (ALU),
(গ) নিয়ন্ত্ৰণ গোট।
(ক) ফ্লপি ডিস্ক্ বা শিথিল থাল
ই এক নমনীয়, পৰিৱৰ্তনীয় আৰু কম সময়ৰ বাবে কৰিবলগা সংৰক্ষণ কৌশলযুক্ত থাল। প্ৰয়োজনীয় তথ্য-পাতি সংৰক্ষণ কৰিব পৰা ক্ষমতা ইয়াৰ অতি সীমাবদ্ধ। ইয়াৰ নিৰ্ভৰযোগ্যতাও অতি কম।
(খ) হাৰ্ড ডিস্ক্ বা কঠিন থাল
ই এবিধ পৰিৱৰ্তন কৰিব নোৱাৰা আৰু সংৰক্ষণৰ উচ্চ ক্ষমতাসম্পন্ন কৌশলযুক্ত থাল। এইবিধ সংৰক্ষণ কৌশলৰ নিৰ্ভৰযোগ্যতাও অধিক আৰু ইয়াত অধিক পৰিমাণে তথ্য সংৰক্ষণ কৰিব পৰা যায়।
(গ) কম্পেক্ট ডিস্ক্ বা দৃঢ়ভাৱে একত্ৰে সংযুক্ত থাল
ইয়াৰ আকাৰ হৈছে ঘূৰণীয়া আৰু ইয়াৰ এটা ফাল উজ্জ্বল জকমকীয়া অৱস্থাত থাকে। এই ফালটোতে অধিক পৰিমাণে তথ্য সংগ্ৰহ কৰা থাকে আৰু সেইবাবে ইয়াক কম্পেক্ট ডিস্ক্ বোলা হয়। ই এক পাতল কঢ়িয়াই নিব পৰা বিধৰ সঁজুলি। ইয়াৰ সংৰক্ষণ ক্ষমতা ফ্লপি ডিস্ক্তকৈ অধিক কিন্তু হাৰ্ড ডিস্ক্তকৈ কম।
কম্পিউটাৰৰ বিশেষ গুণসমূহ
মানুহে কৰিব পৰা কামতকৈ এই যন্ত্ৰই অধিক শুদ্ধ আৰু সঠিকভাৱে কাম কৰিব পাৰে। ই মানুহৰ প্ৰয়োজনীয় তথ্য-পাতিৰ হুবহু ৰূপত স্মৃতি সংৰক্ষণ আৰু তাৰ পুনৰ উদ্ধাৰকৰণ কৰিব পাৰে।
এই যন্ত্ৰই আজিৰ ব্যস্ত মানুহৰ মূল্যৱান সময় বচাব পাৰে। হাজাৰ হাজাৰখন চিঠি-পত্ৰ ই নিমিষতে ছপা কৰিব পাৰে। এনে কাম মানুহে কৰিবলৈ হ’লে বহুদিন লাগিব পাৰে।
কম্পিউটাৰ যন্ত্ৰই কোনো ভুল-ভ্ৰান্তি নোহোৱাকৈ স্থিৰ আৰু স্বাভাৱিক গতিত বহু সময়ৰ বাবে কাম কৰিব পাৰে। এনে ক্ৰিয়াৰ পুনৰাবৃত্তি কৰিবলৈ দিয়া হ’লেও তাক শুদ্ধ আৰু সঠিকভাৱে কৰিব পাৰে।
এই যন্ত্ৰই কৰা ক্ৰিয়াৰ প্ৰাপ্ত ফলাফল সুসামঞ্জস্যপূৰ্ণ হৈ উঠে। এটা কম্পিউটাৰে কৰা ক্ৰিয়াৰ ফলাফলৰ লগত আন এটা কম্পিউটাৰৰ ফলাফলৰ সম্পূৰ্ণ মিল হয়। সকলো বিধৰ জটিলতাপূৰ্ণ কামৰ বাবে সেয়েহে এই যন্ত্ৰ অধিক নিৰ্ভৰযোগ্য।
আধুনিক শিক্ষাত কম্পিউটাৰৰ ভূমিকা
ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ বাবে
শিক্ষকসকলৰ বাবে
শিক্ষা-প্ৰশাসক সকলৰ বাবে
কম্পিউটাৰৰ অনিষ্টকাৰী প্ৰভাৱ
যোগাযোগ প্ৰযুক্তিবিদ্যাত ইণ্টাৰনেট হৈছে শেহতীয়া বিস্ময় স্বৰূপ। ইয়াক কম্পিউটাৰ প্ৰযুক্তিবিজ্ঞানৰ বিকাশৰেই আন এটা উন্নত পদক্ষেপ বুলিব পাৰি। আমেৰিকা যুক্তৰাষ্ট্ৰৰ প্ৰতিৰক্ষা বিভাগে ১৯৬০ চনৰ পৰাই কম্পিউটাৰ নেটৱৰ্ক বা জালসদৃশ ক্ৰিয়া ব্যৱস্থা এটা গঢ়ি তোলাৰ সম্ভাৱনীয়তা সম্বন্ধে গৱেষণামূলক কাৰ্য হাতত লয়। তেওঁলোকৰ এনে প্ৰচেষ্টাৰ উদ্দেশ্য আছিল এয়ে যে পৃথিৱীত পাৰমাণৱিক ক্ষেপনাস্ত্ৰৰ দ্বাৰা যুদ্ধৰ ধ্বংসলীলা হ’বলৈ হ’লে কম্পিউটাৰৰ যোগে যোগাযোগ ৰক্ষা কৰি চলিব পৰা এক জালসদৃশ ব্যৱস্থা গঢ় দি তুলিবলৈ সক্ষম হৈ উঠিব। এই ক্ষেত্ৰত উচ্চ স্তৰৰ অধ্যয়নৰ এক গৱেষণামূলক প্ৰকল্প-সংস্থা গঢ়ি তোলা হয়। বৰ্তমান সময়ত পৃথিৱীব্যাপি গঢ়ি উঠা ইণ্টাৰনেট সেৱা ইয়াৰ পৰাই সৃষ্টি হয়। ১৯৮১ চনৰ পৰা কম্পিউটাৰৰ সংখ্যা আৰু ইয়াৰ ক্ৰিয়া-কলাপবোৰ নাটকীয়ভাৱে বৃদ্ধি পাই উঠে। টিম বাৰ্ণাৰ্চ লী নামৰ ছুজাৰলেণ্ডৰ এজন গৱেষক পণ্ডিতে পৃথিৱীব্যাপি যোগাযোগ স্থাপনৰ জাল এখন ৱৰ্লড ৱাইড ৱেব(WWW)গঢ় দি তুলিবলৈ সক্ষম হৈ উঠে। ইয়াৰ ফলত বা-বাতৰিবোৰ সমগ্ৰ পৃথিৱীতে সহজে পঢ়িব আৰু বুজিব পৰা ব্যৱস্থা এটাৰ সৃষ্টি হয়। ইয়াক কম্পিউটাৰত প্ৰয়োগৰ যোগে যোগাযোগ প্ৰযুক্তিবিজ্ঞানৰ এক বলিষ্ঠ পদক্ষেপ বুলিব পৰা যায়।
ইণ্টাৰনেট কি?
ইণ্টাৰনেটৰ প্ৰধান বৈশিষ্ট্যসমূহ
ইণ্টাৰনেটৰ স্বৰূপ তলত উল্লেখ কৰা বৈশিষ্ট্যবোৰত প্ৰকাশ লাভ কৰি উঠে-
ইণ্টাৰনেটে কিদৰে ক্ৰিয়া কৰে?
ইণ্টাৰনেট ক্ৰিয়াত প্ৰৱেশ কৰিবৰ বাবে আমাক ইয়াৰ চাৰিটা অংশ আৰু এই সেৱা প্ৰদানকাৰী সংস্থাৰ প্ৰয়োজন হয়। ইয়াৰ স্বৰূপ আৰু অংশবোৰৰ ক্ৰিয়া-কলাপ তলত সংক্ষেপে বৰ্ণনা কৰা হৈছে-
(১) কম্পিউটাৰ
ইণ্টাৰনেটৰ ক্ৰিয়াত প্ৰৱেশ কৰিবৰ বাবে এটা কম্পিউটাৰে ক্ৰিয়া পৰিচালকৰ ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে।
(২) মডেম
ইণ্টাৰনেটত প্ৰয়োগ কৰা চিহ্নবোৰৰ ৰূপান্তৰ সাধনকাৰী ই এক যন্ত্ৰ। উল্লেখযোগ্য যে কম্পিউটাৰে কেৱল ডিজিটেল চিহ্ন বা সংখ্যাৰ চিহ্ন গ্ৰহণ আৰু প্ৰেৰণ কৰিব পাৰে আৰু আনহাতে টেলিফোন লাইনে কেৱল এনালগ চিহ্ন বা ঢৌৰ চিহ্নহে গ্ৰহণ আৰু প্ৰেৰণ কৰিব পাৰে। কিন্তু এই মডেম নামৰ যন্ত্ৰটোৱে এই দুইবিধ চিহ্নৰ ৰূপান্তৰকাৰীৰ ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে। সেইবাবে মডেমৰ সহায়েৰে কম্পিউটাৰে প্ৰেৰণ কৰা এনালগ চিহ্নবোৰক কম্পিউটাৰৰ বাবে ডিজিটেল চিহ্নলৈ ৰূপান্তৰ কৰি তুলিব পাৰে।
(৩) টেলিফোন লাইন
ইণ্টাৰনেট সেৱা প্ৰদানকাৰী সংস্থাৰ পৰা কম্পিউটাৰৰ যোগে ইণ্টাৰনেটত প্ৰৱেশ কৰিবৰ বাবে টেলিফোন লাইনক মাধ্যম স্বৰূপে প্ৰয়োগ কৰা হয়।
(৪) ছফ্টৱেৰ
মডেম, টেলিফোন লাইন আৰু কম্পিউটাৰৰ লগত তাল-মান ৰক্ষা কৰি যোগাযোগ স্থাপনেৰে ইণ্টাৰনেটত প্ৰৱেশ কৰিবৰ বাবে ছফ্টৱেৰ প্ৰয়োগ কৰা হয়। এই ছফ্টৱেৰেহে প্ৰয়োগকাৰীজনৰ বিশ্বাসযোগ্যতা আৰু প্ৰামাণিকতা ‘পাছ-ৱৰ্ড’ৰ(Pass-word)সহায়েৰে নিৰ্ধাৰণ কৰে। ইয়াৰ ফলত ইণ্টাৰনেটৰ সেৱা কাৰ্যত প্ৰৱেশৰ অনুমতিপ্ৰাপ্ত হয়।
(৫) ইণ্টাৰনেট সেৱা প্ৰদানকাৰী সংস্থা
ইণ্টাৰনেট সেৱাৰ সুবিধা প্ৰদান কৰা কেতবোৰ সংস্থা আছে যাৰ যোগেদিহে ইয়াৰ সুবিধা সৰ্বসাধাৰণ লোকে পাব পাৰে। এই সংস্থাবোৰক তাৰ বাবে গ্ৰাহকে মাচুল বা প্ৰয়োগৰ মূল্য প্ৰদান কৰিব লাগে।
শিক্ষাত ইণ্টাৰনেটৰ ব্যৱহাৰ
ইণ্টাৰনেটৰ ই-মেইল ব্যৱস্থাৰ যোগেদি বৈদ্যুতিক ডাক ব্যৱস্থাৰে গোপনীয়তা ৰক্ষা কৰি গুৰুত্বপূৰ্ণ বা-বাতৰি কম প্ৰেৰণ আৰু গ্ৰহণ কৰিব পাৰি।
সংবাদ প্ৰতিষ্ঠানবোৰে ইয়াৰ সহায়েৰে ৰাতিৰ ভিতৰতে সংবাদ গ্ৰহণ আৰু প্ৰেৰণ কৰি বাতৰি কাকতৰ সংবাদ দ্ৰুতভাৱে মানুহৰ হাতত যোগাব পাৰে।
বিশ্ববিদ্যালয়ৰ গৱেষকসকলে ইণ্টাৰনেটৰ সহায়েৰে তেওঁলোকৰ গৱেষণা কাৰ্যৰ প্ৰয়োজনীয় তথ্য-পাতি সংগ্ৰহ কৰিব পাৰে।
এখন বিশ্ববিদ্যালয়ে শৈক্ষিক দিশত পৃথিৱীৰ আন এখন বিশ্ববিদ্যালয়ৰ লগত তথ্যৰ আদান-প্ৰদান কৰিবৰ বাবে যোগাযোগ স্থাপন কৰাত ইণ্টাৰনেটে বিশেষ সহায় কৰে।
বৰ্তমান যোগাযোগ ব্যৱস্থাৰে দূৰ-শিক্ষা আঁচনি কাৰ্যকৰী কৰি তোলাতো ইণ্টাৰনেট ব্যৱস্থা অপৰিহাৰ্য স্বৰূপে বিবেচনা কৰা হয়।
ব্যৱসায়-বাণিজ্যৰ প্ৰতিষ্ঠানবোৰে তেওঁলোকৰ উৎপাদিত সামগ্ৰীবোৰ বিশ্ব বজাৰত বিক্ৰী কৰিবৰ বাবে ইণ্টাৰনেটৰ সহায় ল’ব পাৰে।
বৈদ্যুতিক বাণিজ্য ব্যৱস্থাৰে বস্তুৰ কিনা-বেচা কৰিবলৈ বেংকৰ টকা-পইচাৰ লেনদেন কৰা কাৰ্যও ইণ্টাৰনেট ব্যৱস্থাই সহজে সম্পাদন কৰি উঠিব পাৰে।
অৱসৰৰ সময়ত মানুহে নৃত্য-গীত, খেলা-ধূলা আৰু সাংস্কৃতিক ক্ৰিয়া সাৰ্থকভাৱে কটাবৰ বাবেও এই ইণ্টাৰনেট কাৰ্যসূচীয়ে বিশেষ সহায় কৰে।
ই-মেইল
ইংৰাজী ভাষাত প্ৰয়োগ কৰা সাংকেতিক শব্দ ‘Electronic mail’ বা ‘বৈদ্যুতিক ডাক’ অথবা ‘বিদ্যুতৰ যোগে বা-বাতৰি প্ৰেৰণৰ চৰকাৰী ব্যৱস্থা’। ইয়াত বা-বাতৰিৰ সৰবৰাহকৰণ সাধাৰণ চিঠি-পত্ৰ প্ৰেৰণৰ যোগে কৰা নহয়। অৱশ্যে ই-মেইলৰ সঞ্চালন ব্যৱস্থা সাধাৰণ চিঠি-পত্ৰৰ যোগে কৰা সঞ্চালনৰ ব্যৱস্থাতকৈ মূলতে পৃথক নহয়। ইয়াৰ ক্ৰিয়াত্মক প্ৰভেদ এয়ে যে এইবিধ ডাক ব্যৱস্থাৰে দ্ৰুত যোগাযোগ স্থাপন কৰিবলৈ কম্পিউটাৰ যন্ত্ৰৰ মাধ্যমেৰে ইণ্টাৰনেট ব্যৱস্থা প্ৰয়োগ কৰা হয়। সেইবাবে সংবাদ গ্ৰহণকাৰীলৈ পঠিওৱা বা-বাতৰি সহজে আৰু অতি কম সময়ৰ ভিতৰতে সংগ্ৰহ আৰু প্ৰেৰণ কৰি নিৰ্ভৰযোগ্যভাৱে প্ৰদান কৰিব পৰা যায়। এনে সংবাদ লিখিত চিঠি-পত্ৰৰ দৰে হেৰুওৱাৰ ভয় নাথাকে। সংবাদ প্ৰাপ্তিৰ ক্ষেত্ৰত থকা অনিশ্চয়তা, অতিশয় বিলম্ব আৰু নিৰ্ভৰযোগ্যহীনতাৰ আশংকা ইয়াত নাথাকে। এই ব্যৱস্থাই সংবাদৰ গোপনীয়তাও ৰক্ষা কৰি চলিব পাৰে। সেয়েহে এইবিধ ডাক ব্যৱস্থাই আজিৰ যুগৰ দ্ৰুত গতিৰে বাতৰি প্ৰেৰণৰ প্ৰয়োজন মানুহৰ বাবে পূৰণ কৰিবলৈ সক্ষম হৈ উঠিছে।
ইয়াৰ ক্ৰিয়া-কলাপ
ইয়াৰ প্ৰধান বৈশিষ্ট্যবোৰ
এইবিধ ডাক ব্যৱস্থাৰ স্বৰূপ তলৰ কথাকেইটাত ভালদৰে ফুটি উঠে-
টেলি-সন্মিলন বা দূৰালাপ
যোগাযোগ মাধ্যমৰ বৰ্তমান অতি আধুনিকতম ব্যৱস্থা হৈছে টেলি-সন্মিলন বা দূৰালাপ। এই ব্যৱস্থাৰ যোগেদি পৃথিৱীৰ যিকোনো অঞ্চলৰ পৰা আন এটা অঞ্চলৰ বা দেশৰ মানুহৰ লগত কথা-বতৰা, আলাপ-আলোচনা কৰিব পাৰি। টেলিফোন ব্যৱস্থাৰে কেৱল দুজন লোকেহে পৰস্পৰৰ মাজত কথা-বতৰা পাতিব পাৰে। কিন্তু এই টেলি-সন্মিলন যোগে একে সময়তে একাধিক লোকে ভিন ভিন ঠাইৰ পৰা তেওঁলোকৰ প্ৰয়োজনীয় বিষয়ৰ ওপৰত দলগতভাৱে ভাবৰ বিনিময় কৰিব পাৰে। এনে বিনিময় কৰাৰ কালত এজনে আনজনক মণিটৰৰ পৰ্দাত নিজ চকুৰে চাই সমুখা-সমুখিকৈ কথা পতাৰ দৰে পৰিবেশ আৰু সুবিধাও লাভ কৰিব পাৰে। বৰ্তমান প্ৰযুক্তিবিজ্ঞানে যোগাযোগ স্থাপনৰ দিশত সৃষ্টি কৰি তোলা এক ৰোমাঞ্চকৰ ঘটনা হৈছে এই টেলি-সন্মিলন। যোগাযোগ ব্যৱস্থাৰ উন্নতি সাধনৰ দিশত মানৱ ইতিহাসত ই হৈছে এটা নতুন পদক্ষেপ।
ইয়াৰ বিভিন্ন প্ৰকাৰ
দূৰ-সন্মিলন যোগাযোগ ব্যৱস্থাক ইয়াৰ ক্ৰিয়া পদ্ধতিৰ ফালৰ পৰা তিনি প্ৰকাৰে বিভক্ত কৰিব পাৰি। সি হৈছে-
(ক) শ্ৰৱণ বিষয়ক
(খ) শ্ৰৱণ-দৰ্শন বিষয়ক আৰু
(গ) কম্পিউটাৰ যন্ত্ৰ বিষয়ক।
এই ব্যৱস্থাকেইটাৰ চমু বিৱৰণ তলত দিয়া হৈছে-
(ক) শ্ৰৱণ বিষয়ক
পৃথিৱীৰ বিভিন্ন প্ৰান্তৰৰ লোকে টেলিফোন সংযোগ ব্যৱস্থাৰ যোগে আন এটা প্ৰান্তৰৰ লোকৰ লগত মৌখিকভাৱে কথাৰ আদান-প্ৰদান কৰিব পাৰে। এনে ব্যৱস্থাত কথোকথনৰ বেলিকা একে সময়তে একাধিক লোকে সন্মিলিত হৈ আলোচনাত অংশগ্ৰহণ কৰিব পাৰে। ই সাধাৰণ টেলিফোনৰ অৱস্থাতকৈ এক উন্নত আৰু বহল পৰিসৰৰ যোগাযোগ ব্যৱস্থা বুলিব পাৰি।
(খ) শ্ৰৱণ-দৰ্শন বিষয়ক
এই ব্যৱস্থাৰ যোগে ব্যক্তিয়ে কেৱল মুখেৰে কথা-বতৰা পতাই নহয়, এজনে আন এজনক টেলিভিছনৰ মণিটৰত নিজ চকুৰে দেখা-সাক্ষাৎ কৰিব পাৰে, কোনো বিষয়ৰ আলোচনা-বিলোচনা কৰিব পাৰে আৰু ভাব-অনুভূতিৰ এক বাস্তৱ ৰূপত আদান-প্ৰদান কৰিব পাৰে। এনে অৱস্থাত টেলিভিছন কাৰ্যসূচী প্ৰচাৰ কেন্দ্ৰৰ লগত মহাকাশত স্থাপন কৰা কৃত্ৰিম উপগ্ৰহৰ সংযোগ সাধন কৰা হয়। এই ক্ষেত্ৰত নিৰ্দ্দিষ্ট কাৰ্যসূচীৰ সময়ো পূৰ্ব নিৰ্ধাৰিত কৰি লোৱা হয়।
(গ) কম্পিউটাৰ যন্ত্ৰ বিষয়ক
এইবিধ ব্যৱস্থাত টেলিফোনৰ যোগাযোগ ব্যৱস্থাৰ লগত কম্পিউটাৰ যন্ত্ৰৰ সম্বন্ধ স্থাপন কৰা হয়। টেলিফোনৰ যোগে প্ৰেৰণ কৰা বাৰ্তা কম্পিউটাৰত সংৰক্ষণ কৰি তাক পৰৱৰ্তী কালত প্ৰদান কৰা হয়। ইয়াক ফেক্স-বাৰ্তা(Fax massage)বুলি জনা যায়। ইয়াৰ যোগেদি অতি দ্ৰুতভাৱে আৰু কম খৰচতে প্ৰয়োজনীয় ব্যক্তিয়ে তথ্য আৰু বা-বাতৰি আদি সৰবৰাহ কৰিব পাৰে।
ইয়াৰ শিক্ষা-সম্ভাৱনীয়তা
চিডি-ৰম্
চিডি-ৰম্ৰ আক্ষৰিক অৰ্থ হৈছে প্ৰাপ্ত তথ্য-পাতি ‘দৃঢ়ভাৱে একত্ৰে সংযুক্ত কৰি ৰখা থাল, যাৰ কেৱল স্মৃতিহে অধ্যয়ন কৰা হয়’ অৰ্থাৎ ‘Compact Disk- Read Only Memory’। ই হৈছে ঘূৰণীয়া আকাৰৰ একোখন বৈদ্যুতিক থাল য’ত বহু তথ্য আৰু বাতৰি একেলগে সংৰক্ষণ কৰি ৰখা হয়। এই দৃঢ় থালৰ তথ্য কেৱল অধ্যয়নহে কৰিব পাৰি, তাৰ কোনো সংশোধন, সংযোজন বা বিলোপ সাধন কৰিব নোৱাৰি। এই থালৰ তথ্য সংৰক্ষণ ক্ষমতাও অধিক আৰু তাৰ গুণ-মানো হয় উন্নত। চিডিখনত সংগ্ৰহ কৰা তথ্য-পাতিবোৰ অধ্যয়ন কৰিবৰ বাবে এটা অন্ত:সংৰক্ষণ(input) কৌশল আছে, যাক চিডি-ৰম্ পৰিচালক( বোলা হয়। এই পৰিচালন ব্যৱস্থাটো কম্পিউটাৰৰ কেন্দ্ৰীয় প্ৰক্ৰিয়াকৰণ গোটতেই নিহিত হৈ থাকে। সেইবাবে চিডি-ৰম্ হৈছে কম্পিউটাৰৰ এক বহি:অংশ, যাৰ যোগেদি সকলোবিধ দৃশ্য-শ্ৰাব্য প্ৰতিৰূপ সংগ্ৰহ কৰি ৰখা হয়।
ইয়াৰ বৈশিষ্ট্যসমূহ-
ইয়াৰ শিক্ষামূলক প্ৰয়োগ-
বৰ্তমান সময়ত অধিকভাৱে প্ৰয়োগ কৰি উঠা আৰু গুৰুত্ব লাভ কৰি উঠা ধাৰণা হৈছে ‘ৱেবছাইট’ যি ইণ্টাৰনেট ব্যৱস্থাৰ এক অন্তৰ্ৱৰ্তী বিষয়। ‘ৱেবছাইট’ৰ শব্দগত অৰ্থ বিশ্লেষণ কৰিলে আমি পাওঁ, ‘ৱেব’ৰ অৰ্থ হৈছে ‘জাল’ আৰু ‘ছাইট’ৰ অৰ্থ হৈছে ‘স্থান’ বা ‘অৱস্থান’ বা স্থাপনৰ ঠাই বিশেষ। ইয়াৰ পৰা ক’ব পাৰি যে সমগ্ৰ বিশ্বক আগুৰি থকা বা-বাতৰিৰ ‘নেটৱৰ্ক’ বা এখন জালসদৃশ প্ৰক্ৰিয়াৰ মাজত এক বিশেষ স্থান নিৰ্ণয় কৰাই হৈছে ‘ৱেবছাইট’। ইণ্টাৰনেট হৈছে পৃথিৱীজুৰি আগুৰি থকা জালখনৰ সৰু সৰু অগণন স্থানৰ সমষ্টি আৰু ৱেবছাইট হৈছে ইয়াৰেই বিবেচনা কৰিবলগা এক বিশেষ স্থান। সেই হেতুকে পৃথিৱীব্যাপি থকা সংবাদৰ জাল(World Wide Web)বৰ্তমান দ্ৰুততৰভাৱে বাতৰি সৰবৰাহকৰণৰ এক সেৱা ব্যৱস্থা স্বৰূপে গঢ় লৈ উঠিছে। এই ৱেবছাইটত সংগ্ৰহ কৰা বাতৰিৰ বিভিন্ন উপাদানবোৰ হৈছে মূল পাঠ(text), চিত্ৰ, শব্দ, সংগীত বা আন যিকোনো ইন্দ্ৰিয় অভিজ্ঞতা আদি। এইবোৰ বৈদ্যুতিক পৃষ্ঠা(electronic page) আকাৰে ৱেবছাইটত সংগ্ৰহ কৰি ৰখা হয়, যাক ‘ৱেব পেজ’ বুলি জনা যায়। ইয়াৰ প্ৰথম পৃষ্ঠাক ‘হোম পেজ’ নাইবা গৃহ পৃষ্ঠা বা পৰিচিত পৃষ্ঠা বুলি জনা যায়। ইয়াত পৰৱৰ্তী পৃষ্ঠাবোৰৰ প্ৰয়োজনীয় নিদেৰ্শনা দিয়া থাকে। ইয়াত সংযুক্ত আন আন পৃষ্ঠাক ‘চাইলড্ পেজ’ বুলি জনা যায়। দূৰৰ পৰা এটা কম্পিউটাৰ যন্ত্ৰই ইণ্টাৰনেটৰ যোগেদি এই ৱেবছাইটত প্ৰৱেশ কৰিব পাৰে। এনে প্ৰৱেশকৰণৰ বাবে এক অভিনৱ পদ্ধতিৰ ঠিকনা প্ৰয়োগ কৰা হয়, যাক ‘ৱেবছাইট এড্ৰেছ’ বা জালৰ স্থানৰ ঠিকনা বোলা হয়। প্ৰয়োগকাৰীজনে পৃষ্ঠাবোৰত সংগৃহীত বাতৰিৰ প্ৰয়োজনীয় অংশ বাছি উলিয়াবৰ বাবে ‘ব্ৰাউজাৰ’ নামৰ এবিধ ছফট্ৱেৰ ব্যৱস্থা প্ৰয়োগ কৰিব লাগে।
ইয়াৰ সাংগঠনিক বৈশিষ্ট্যবোৰ
তলত উল্লেখ কৰা সাংগঠনিক বৈশিষ্ট্যবোৰে ৱেবছাইটৰ স্বৰূপ আমাৰ মনত স্পষ্ট কৰি তুলিব পাৰে-
ইয়াৰ শিক্ষা সম্ভাৱনীয়তা
লেখক: যতীন বৰুৱা, উচ্চতৰ মাধ্যমিক শিক্ষা।
শেহতীয়া উন্নীতকৰণ: : 6/5/2020