কুৰি শতিকাৰ শেষৰ কুৰিটা বছৰত ভাৰত চৰকাৰে দেশৰ প্ৰাথমিক শিক্ষা বিকাশৰ বাবে শক্তিশালী পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰে। তেওঁলোকৰ মূল উদ্দেশ্য আছিল দেশৰ প্ৰাথমিক শিক্ষাত গুণ আৰু পৰিমাণ এই দুয়ো দিশতে উৎকৰ্ষ সাধন কৰা। ইয়াৰ বাবে স্কুলৰ বৈষয়িক অৱস্থাৰ উন্নতি কৰা, শিক্ষা-অপচয় আৰু অনুন্নয়ন ৰোধ প্ৰদান কৰা, শিক্ষকৰ প্ৰশিক্ষণ দিয়া, স্কুলৰ অৰ্থনৈতিক সাহায্য প্ৰদান কৰা, ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ স্বাস্থ্য ৰক্ষা কৰা, মধ্যাহ্ন আহাৰৰ যোগান ধৰা, সংগীত-নৃত্য আৰু খেলা-ধূলাৰ ব্যৱস্থা কৰা আদি বিশেষ উল্লেখযোগ্য। প্ৰাথমিক শিক্ষা সাৰ্বজনীনকৰণৰ বাবে দেশজুৰি লোৱা গুৰুত্বপূৰ্ণ ব্যৱস্থাবোৰ তলত সংক্ষেপে বৰ্ণনা কৰা হৈছে-
১৯৪৭ চনত ভাৰতবাসীক স্বাধীনতা প্ৰদানে দেশৰ মানুহক প্ৰাথমিক শিক্ষা গ্ৰহণৰ প্ৰতি নতুন অনুভৱ আনি দিয়ে। ১৯৫১ চনৰ লোকপিয়লৰ মতে দেশৰ সাক্ষৰতাৰ হাৰ আছিল মাত্ৰ ১৯.৭৪ শতাংশ। ইয়াৰ ভিতৰত পুৰুষৰ শিক্ষিতৰ হাৰ ২৯% আৰু মহিলাৰ হাৰ ১২.৮২% মাথোন। সেইবাবে সংবিধান প্ৰণেতাসকলে বিভিন্ন অনুচ্ছেদৰ যোগে প্ৰাথমিক শিক্ষা বিকাশত অগ্ৰাধিকাৰ প্ৰদান কৰে।
অপাৰেচন ব্লেকব’ৰ্ড
ই হৈছে এক প্ৰতীকধৰ্মী নামাকৰণ, যাৰ যোগেদি প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ অনুষ্ঠানবোৰৰ বৈষয়িক উন্নতি আৰু উৎকৰ্ষ সাধন কৰিবলৈ বিচৰা হৈছে। ভাৰত চৰকাৰে ৰাজীৱ গান্ধীৰ নেতৃত্বত ১৯৮৫ চনত নতুঅ শিক্ষা নীতি ঘোষণা কৰে। শিক্ষা সাৰ্বজনীনকৰণৰ দিশত প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ গুণগত মানদণ্ড উন্নত কৰিবলৈ এই শিক্ষা-নীতিত এক ঘোষণা কৰা হয় যাক ‘অপাৰেচন ব্লেকব’ৰ্ড’ বুলি জনা যায়। উল্লেখযোগ্য যে প্ৰচলিত প্ৰাথমিক শিক্ষাই সেই সময়ত স্কুলৰ সৰ্বনিম্ন বৈষয়িক সম্পদ স্বৰূপে ‘ব্লেকব’ৰ্ড’ খনৰো যোগান ধৰিব পৰা নাছিল। প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ এই কাৰ্যসূচীত অন্তৰ্ভুক্ত কৰা বৈষয়িক প্ৰয়োজনবোৰ আছিল এনে ধৰণৰ-
উল্লিখিত আঁচনিবোৰ কাৰ্যকৰীকৰণৰ বাবে কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰে ৰাজ্য-চৰকাৰবোৰক অৰ্থ-সাহায্য প্ৰদান কৰিব। প্ৰস্তাৱিত স্কুল ঘৰবোৰ অৰ্থনৈতিকভাৱে মিতব্যয়ী বিধৰ হ’ব লাগে। গ্ৰাম্য শিক্ষা-কমিটিবোৰে স্কুলঘৰ নিৰ্মাণৰ দায়িত্ব ল’ব লাগে। ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষা গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানে(NCERT)অৰ্থ সাহায্য প্ৰদানৰ নীতি নিৰ্ধাৰণ কৰিব লাগে।
১৯৮৬ চনত ঘোষিত কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰৰ ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষানীতিত প্ৰাথমিক শিক্ষা সাৰ্বজনীনকৰণৰ কাৰ্যকৰী ব্যৱস্থা গ্ৰহণ কৰা হয়। এই ৰাষ্ট্ৰীয় নীতিত কোৱা হয় যে সেই সময়ত প্ৰাথমিক স্কুলৰ শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰ বাবে থকা নিম্ন মানবিশিষ্ট প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানবোৰৰ বিলোপ সাধন কৰা হ’ব। ইয়াৰ ঠাইত ৰাজ্য চৰকাৰবোৰৰ বিভিন্ন জিলাত জিলাভিত্তিকভাৱে প্ৰাথমিক শিক্ষকৰ প্ৰশিক্ষণ কেন্দ্ৰ(DIET)স্থাপন কৰি তোলা হ’ব। কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰে ইয়াৰ বাবে ৰাজ্য চৰকাৰবোৰক ১৯৮৭ চনত প্ৰয়োজনীয় নিদেৰ্শনা আৰু অৰ্থ-সাহায্য প্ৰদান কৰে। কুৰি শতিকাৰ শেষলৈকে সমগ্ৰ দেশত ইয়াৰ বাবে প্ৰায় ৪০০ খন প্ৰাথমিক শিক্ষণ প্ৰশিক্ষণ স্থাপন কৰি তোলা হয়। এই DIET-বোৰৰ মুখ্য উদ্দেশ্য আছিল প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ সাৰ্বজনীনতাৰ দিশত শিক্ষাৰ গুণমান উন্নত কৰি তুলিবৰ বাবে শিক্ষকসকলৰ প্ৰশিক্ষণৰ ব্যৱস্থা কৰা। সময়ৰ প্ৰয়োজন অনুসৰি ইয়াৰ বাবে দেশজুৰি ব্যাপক পৰিসৰৰ আৰু উন্নত গুণমানৰ প্ৰশিক্ষণ কেন্দ্ৰ স্থাপন কৰি তোলাৰ ব্যৱস্থা গ্ৰহণ কৰা হয়। এই কেন্দ্ৰবোৰত নিৰক্ষৰ প্ৰাপ্তবয়স্কসকলৰ শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰো আঁচনি গ্ৰহণ কৰা হয়। ইয়াৰ উপৰিও শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰ বাবে উন্নতমানৰ শিক্ষা-সঁজুলি উদ্ভাৱন আৰু এই সম্বন্ধীয় গৱেষণামূলক আঁচনিও গ্ৰহণ কৰা হয়।
বিশ্ববেংকৰ আৰ্থিক সাহায্য লাভ কৰি উঠি কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰৰ মানৱ সম্পদৰ বিকাশ সাধন মন্ত্ৰ্যালয়ে প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ বাবে উল্লিখিত আঁচনিখন ১৯৯৪ চনত গ্ৰহণ কৰে। ইয়াক জিলা প্ৰাথমিক শিক্ষা আঁচনি বা DPEP স্বৰূপে জনা যায়। ই হৈছে এক সময় সাপেক্ষ শিক্ষা বিকাশ আঁচনি, যাৰ সময়সীমা ধৰি দিয়া হৈছে কেৱল পাঁচ বছৰৰ বাবে। এই আঁচনিখনৰ আন এটা বিশেষত্ব এয়ে যে দেশৰ সকলো অঞ্চলৰ লোকৰ বাবে এই আঁচনি প্ৰযোজ্য নহয়। কেতবোৰ নিৰ্বাচিত পিছপৰা অঞ্চলৰ বাবেহে বিশ্ববেংকৰ এই আৰ্থিক সাহায্য প্ৰযোজ্য হ’ব। এই নিৰ্বাচিত অঞ্চলবোৰ হৈছে, যিবোৰ জিলাত মহিলাসকলৰ সাক্ষৰতাৰ শতকৰা হাৰ সৰ্বভাৰতীয় হাৰতকৈ নিম্ন মানত অৱস্থিত, তেনে অঞ্চলৰ বাবেহে এই অৰ্থ সাহায্য প্ৰযোজ্য। বিশেষকৈ ৰাজ্যৰ নিৰক্ষৰ মহিলাসকল, পিছপৰা শ্ৰেণীৰ বসতি অঞ্চলৰ লোকসকল আৰু অনুসূচিত জাতি আৰু জনজাতিৰ লোকসকলক সাহায্য প্ৰদানৰ বাবে এই আঁচনিযোগে সামৰি লোৱা হৈছে। আঁচনিখনৰ প্ৰথম পৰ্যায়ত ২৩ খন জিলাহে সৰ্বভাৰতীয় ভিত্তিত সাহায্যৰ বাবে অন্তৰ্ভুক্ত কৰা হয়। অসমকো প্ৰথম পৰ্যায়তে অন্তৰ্ভুক্ত কৰা হয়। ইয়াৰ আনবোৰ ৰাজ্য হৈছে হাৰিয়ানা, কৰ্ণাটক, কেৰেলা, মহাৰাষ্ট্ৰ আৰু তামিলনাডু। ইয়াৰ পৰৱৰ্তী পৰ্যায়ত আন আনবোৰ ৰাজ্য অন্তৰ্ভুক্ত কৰা হৈছে। এই জিলা প্ৰাথমিক শিক্ষা আঁচনিত অন্তৰ্ভুক্ত কৰা কেতবোৰ কাৰ্যসূচী আছিল নিম্নলিখিত বিধৰ-
ওপৰত উল্লেখ কৰা শিক্ষা আৰু ক্ৰিয়া আঁচনিবোৰ শিশুৰ সাৰ্বজনীন বিকাশৰ দিশত বাস্তৱভিত্তিক আৰু ফলপ্ৰসূ স্বৰূপে বিবেচনা কৰিব পাৰি।
জাতীয় সাক্ষৰতা মিছনৰ পৰা পোৱা ব্যৰ্থতাৰ অভিজ্ঞতাই ইয়াৰ সংশোধিত ৰূপত এই পূৰ্ণ সাক্ষৰতা অভিযানৰ নতুন ধাৰণা আৰু ইয়াৰ ক্ৰিয়া আঁচনি গঢ় দি তোলে। সেই অনুক্ৰমে ১৯৮৯ চনত স্বেচ্ছাকৃতভাৱে সৰ্বসাধাৰণ লোকক জড়িত কৰিব পৰাকৈ অতি কম সময়ৰ ভিতৰতে সাক্ষৰতা প্ৰদানৰ এই জন-অভিযান আঁচনি গ্ৰহণ কৰা হয়। এই কথা অনুভৱ কৰা হয় যে সৰ্বসাধাৰণ লোকক স্বেচ্ছাকৃতভাৱে ক্ৰিয়া জড়িত কৰি তুলিব পাৰিলেহে জন-সাক্ষৰতা প্ৰদানৰ আঁচনিয়ে সফলতা লাভ কৰি উঠিব পাৰে। প্ৰসংগক্ৰমে উল্লেখযোগ্য যে কেৰেলা ৰাজ্যত ‘কেৰেলা শাস্ত্ৰ সাহিত্য পৰিষদ’ আৰু ‘ভাৰত জন-বিজ্ঞান যাত্ৰা’ই তেওঁলোকৰ জন-শিক্ষাৰ আঁচনি সফল কৰি তোলাৰ প্ৰধান কাৰণ আছিল জনসাধাৰণ লোকক তৃণমূল পৰ্যায়ত তেওঁলোকৰ আঁচনিত জড়িত কৰি তুলিব পৰাটো। জনসাধাৰণ লোকৰ লোক-সংগীত, লোক-সংস্কৃতি আৰু লোক-নৃত্য আদিয়ে মানুহৰ মন সহজে আকৰ্ষণ কৰি তুলিব পাৰে। অসমতো মহাপুৰুষ শংকৰ-মাধৱে পাঁচশ বছৰৰ পূৰ্বে তেনেকৈ জনসাধাৰণৰ শিক্ষা-আঁচনি কাৰ্যকৰী ৰূপদান কৰিব পাৰিছিল। এই পূৰ্ণ সাক্ষৰতা অভিযানৰ বাবে গ্ৰহণ কৰা কাৰ্য-ব্যৱস্থাবোৰ নিম্নলিখিতভাৱে উল্লেখ কৰিব পাৰি-
পূৰ্ণ সাক্ষৰতা অভিযানৰ এই আঁচনিখনে ওপৰত বৰ্ণনা কৰা কাৰ্যসূচীবোৰৰ যোগেদি মূলতে সাক্ষৰতা প্ৰদানৰ ব্যৱস্থাটো জনপ্ৰিয় আৰু জন-আন্দোলনমুখী কৰি তাৰ তৃণমূল পৰ্যায়ৰ পৰা গঢ় দি তুলিবলৈ বিচৰা হৈছে।
একৈশ শতিকাৰ আৰম্ভণিতে ভাৰতীয় প্ৰাথমিক শিক্ষাব্যৱস্থাত লোৱা সৰ্ববৃহৎ আঁচনি হৈছে সৰ্বশিক্ষা অভিযান। এই আঁচনিৰ মূল মন্ত্ৰ হৈছে শিক্ষাৰ যোগেদি দেশৰ প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ গুণমান উন্নত কৰি সমতা আৰু সামাজিক ন্যায় স্থাপন কৰি তোলা। ই এখন শিক্ষা আঁচনি, যাৰ যোগেদি এক নিৰ্দ্দিষ্ট আৰু স্পষ্ট সময়সীমাৰ ভিতৰত দেশৰ প্ৰাথমিক শিক্ষা সাৰ্বজনীন কৰি তুলিবলৈ বিচৰা হৈছে। এই শিক্ষা-মিছনৰ মূল লক্ষ্য হৈছে সমগ্ৰ দেশতে উন্নত গুণ-মানৰ শিক্ষা প্ৰদান কৰা, যাৰ যোগেদি সামাজিক ন্যায় স্থাপন কৰি তুলিব পৰা হ’ব পাৰে। এই শিক্ষা-মিছনৰ প্ৰধান নীতি হৈছে প্ৰাথমিক শিক্ষা বিকাশৰ বাবে সকলো ৰাষ্ট্ৰীয়, ৰাজ্যিক আৰু স্থানীয় প্ৰশাসন কতৃপক্ষকে সমান অংশীদাৰ স্বৰূপে গণ্য কৰা। ইয়াৰ যোগেদিহে শিক্ষা প্ৰশাসনৰ ক্ষমতা বিকেন্দ্ৰীকৰণ কৰি তুলিব পৰা হ’ব। এনে এক কাৰ্যই প্ৰাথমিক শিক্ষা সাৰ্বজনীন কৰি তুলিবৰ বাবে এক ৰাজনৈতিক ইচ্ছা শক্তি থকাৰ কথা প্ৰকাশ কৰিব পাৰে। এই শিক্ষা আঁচনিখনৰ প্ৰকৃতি আৰু ইয়াৰ সাংগঠনিক ব্যৱস্থাৰ প্ৰতি লক্ষ্য ৰাখি ইয়াক স্বৰূপাৰ্থত সৰ্বশিক্ষাৰ এক ‘মিছন’ বা ‘সঁজাতী দল’ স্বৰূপে অভিহিত কৰিব পাৰি।
অভিযানৰ লক্ষ্য
মানৱ সম্পদৰ বিকাশ সাধন মন্ত্ৰ্যালয়ে এই শিক্ষা অভিযানৰ লক্ষ্য নিম্নলিখিতভাৱে স্থিৰ কৰিছে।
ইয়াৰ প্ৰধান বৈশিষ্ট্যসমূহ
তত্ত্বমূলক বিশ্লেষণ পৰিহাৰ কৰি সৰ্বশিক্ষা অভিযানৰ মূল বৈশিষ্ট্যবোৰ নিম্নলিখিতভাৱে উল্লেখ কৰিব পাৰি।
লেখক: যতীন বৰুৱা, উচ্চতৰ মাধ্যমিক শিক্ষা।
শেহতীয়া উন্নীতকৰণ: : 3/27/2020
আচল বনাম অচল শিক্ষা : সামাজিক প্ৰতিফলন আৰু কিছু অন...
অভিভাৱকৰ শাসন আৰু শিক্ষা-ব্যৱস্থাৰ মেৰপাকত আমাৰ ...
অসমত গাৰ্হস্থ্য বিজ্ঞান শিক্ষা
অসমৰ শিক্ষা, কেৰিয়াৰ,ছাত্র-ছাত্রী, অভিভাৱক, ছাত্র ...